‘Ik vind God maar een sukkel’

29 Mar

‘Ik vind God maar een sukkel’ schalt het door de ruimte.

Er valt een ongemakkelijke stilte. Ik hoor dat het typen per direct gestaakt wordt, de plastic koffie bekers worden neergezet. Ik voel hun ogen in mijn rug prikken. Heimelijk hebben ze de discussie gevolgd, hun blikken star op hun scherm gericht, er alles voor over hebbend om maar niet actief bij deze gewaagde discussie betrokken te worden. Tot nu. Het hoge woord is eruit. De climax viel onverwacht. Nog steeds voel ik de blikken in mijn rug priemen. Telepathisch vang ik hun gedachten op,  ik hoor alle scenario’s de revue passeren: Hoe zal ze hierop reageren, wat gaat ze doen? Zal ze hem modern stenigen met het aanwezige elektronische apparatuur of wordt hem onder een luid ‘Allahu Akbar’ gekir ritueel de nek omgedraait?

Ik zit met mijn rug naar hem toe, koffie in één hand, typend met de ander.  Ik ben de enige op de vloer die nog steeds compleet gefocust is op waar ik mee bezig hoor te zijn: mijn werk. De reeds vijftien minuten durende discussie die we voerden, deed ik op automatische piloot. Negentig procent van mijn aandacht lag bij het schrijven van mijn rapport, vijf procent bij het weekend, drie procent bij overige zaken en een luttele twee procent bij deze discussie. Ik draai me om, en zie nog steeds de angstvallige blikken op mij gericht, proberend elke uitdrukking op mijn gezicht te lezen en elke gelaatstrek  te interpreteren, het mag niet baten. Ik zie dat ze niet veel wijzer worden.

Ik neem nog een slok  koffie en richt mijn blik op mijn collega.

Terwijl ik naar hem kijk, bedenk ik me dat hij mijn favoriete collega op deze afdeling is. Ik besef me dat mijn liefde voor deze man met de dag groeit, platonisch welteverstaan. Een rebel pur sang, geboren om tegen heilige huisjes te schoppen, met maar één doel in het leven, tegen álles ingaan. Een grote mond, een klein hartje. Zo gek als een deur, en tegelijkertijd altijd daar wanneer je hem nodig hebt. Onze gesprekken gaan altijd of érgens over, of nérgens over. De gulden middenweg kennen we niet. De collega die haarfijn aanvoelt of ik een goede, of  een mindere dag heb, en met beide scenario’s haarfijn weet om te gaan. De collega die ongevraagd hulp biedt, die niet stopt met zoeken, totdat hij heeft gevonden waar ik naar op zoek was, en dat beperkt zich niet tot de vaste werktijden. Ik kijk naar hem. Hij wordt met de seconde ongemakkelijker, proberend te peilen wat er op dit moment in mijn hoofd omgaat.

Ik kijk naar hem. Een collega kucht ongeduldig aan de andere kant van de ruimte.

‘Dus..’ begin ik. De collega’s zijn nu op het punt aangekomen dat de adem wordt gestokt, en ik hoop dat ze niet al te blauw zullen aanlopen.

All eyes on me.

‘Jij vindt God een Sukkel?’

Zijn stoere blik wordt overschaduwd door een lichtelijke paniekaanval.

Hij kijkt me aan.

..ja, dat vind ik.’

Ik neem nog een slok van mijn koffie, en voel mijn mondhoeken richting mijn oren trekken.

‘Tsja, in dat geval.. .’ zeg ik terwijl ik een brede grijns niet langer kan onderdrukken 

kan ik niks anders constateren dan dat we vooruitgang boeken.’

Vragend kijkt hij me aan.

‘Één week geleden gaf je aan Zijn bestaan tot in het uiterste te ontkennen, nu een week later erken je Hem niet alleen je hebt er zowaar een mening over gevormd.’

Hij kijkt me aan.

De wangen van mijn collega’s beginnen rood te kleuren. Ze ademen weer.

Hij is stil, en kijkt me met grote, ronde ogen aan, deze wending van het gesprek stond niet in de planning. Stilzwijgend richt hij zijn blik gegeneerd op de grond.

Ik sta op:

‘Iemand nog koffie?’

8 Responses to “‘Ik vind God maar een sukkel’”

  1. Luan March 29, 2011 at 12:52 #

    Geweldig stukje:)

  2. Sa'id March 29, 2011 at 13:44 #

    haha prachtig!

  3. NN April 8, 2011 at 21:38 #

    De collega doelt duidelijk op het idee van God zoals in de religie. Die God vindt hij een sukkel. Hij erkent dus niet het bestaan ervan in werkelijkheid, maar de theorie. Stel ik zeg ik vind jouw kaboutergeloof dom, dan heb ik dus een mening over iemand zijn geloof in kabouters, maar ik erken dus niet het bestaan ervan.

  4. patrick April 26, 2011 at 16:03 #

    ik geloof ook niet dat er een god is, maar ik wil niet beweren dat er geen god is. Ik respecteer een ieder die zijn leven verrijkt vind door het aanbidden van een god c.q. Almachtige.. Uiteindelijk is iedereen in dit leven stervelijk en als dat moment is gekomen zal je weten er een god is, of niet. Ik respecteer elk gelovig mens die zijn religie niet probeert op te dringen aan mij. Ik vind enkel dat ijmuigen het ook moeten respecteren doe accepteren dat ik niet geloof.. Als god bestaat zal die daar nog wel een appeltje met mij over schillen op mijn dag des oordeels, dus hoeven aardse gelovigen mij daar niet op aan te kijken. Ik wil hierbij wel even zeggen dat het vooral christelijke gelovigen zijn die proberen zieltjes te winnen. Allemaal prima maar mijn zieltje blijft baas over zijn eigen theorie.. Prettige dag allemaal.

    • Gerda Maria December 3, 2011 at 01:30 #

      Als God bestaat en werkelijk diegene of datgene is wat zovelen ervan beweren dan hoeft niemand iets te vrezen want dan hebben wij allemaal, zonder enige uitzondering, exact datgene vertolkt wat van ons verwacht werd.

      “Het Leven” gaat volgens mij om ervaringen opdoen en vanuit die ervaringen aan jezelf bijschaven in functie van begripvolle of liefdevolle omgang met jezelf en alles wat je buiten jezelf ervaart.

      Zo denk ik er over vanuit mijn persoonlijke ervaringen.

      Liefs en Big Smile van me

  5. patrick April 26, 2011 at 16:06 #

    op gegeven moment staat er een onbestaand woord in mijn bloq, maar dat komt weer door dat t9 woordenboek op nokia, vanwaar ik dit commentaar schreef.

  6. kim June 22, 2011 at 15:51 #

    hahaha leuk geschreven 😉

  7. Ess February 20, 2014 at 17:10 #

    Top, ik was al benieuwd naar je antwoord. Beter had je het niet kunnen verwoorden!

    Ga zo door

Leave a Reply

